Uutisia

Pieni opaskirja Luksorin seudun arkeologisiin kohteisiin

Vuonna 2019 Suomen Egyptologinen Seura juhlisti seuran 50-vuotista taivalta muun muassa jäsenmatkalla, joka suuntautui viikoksi Luksoriin ja lähiympäristöön. Seura laati ennen matkaa pienen oppaan, joka oli tarkoitettu matkalaisille mukaan otettavaksi. Matkan aikana huomioitiin, että suomeksi ei oikeastaan ole kirjoitettu matkaopasta, joka esittelisi erityisesti Luksorin seudun egyptologisesti erittäin mielenkiintoisia kohteita.

Pieni opaskirja Luksorin seudun arkeologisiin kohteisiin kirja perustuu seuran 50-vuotisjuhlamatkalle laadittuun monisteeseen ja matkalla otettuihin valokuviin. Tekstistä vastaa kunkin kohteen esittelytekstin kirjoittanut asiantuntija, ja kokonaisuuden ovat lukeneet ja kommentoineet kaikki seuran hallituksen jäsenet, jotka osallistuivat matkalle ja alkuperäisen vihkosen laatimiseen.

Kirja alkaa yleiskuvauksella Luksorin kaupungista ja sen nähtävyyksistä ja historiasta. Alue on jaettu itä- ja länsirantaan, joista ensin esittelemme itärannan kohteet ja sitten länsirannan kohteet. Mukana ovat myös Luksorista pohjoiseen ja etelään sijaitsevat päiväretkikohteet Abydos, Dendera ja Edfu. Kohteiden esittelyn jälkeen löytyy käytännön vinkkejä matkalle ja itsenäiseen liikkumiseen Luksorissa. Lopuksi on vielä katsaus Egyptin historiaan sekä tunnetuimpiin jumaliin.

Kirjan hinta on 20 € ja sitä voi ostaa Tiedekirjasta ja seuran sihteeriltä kuukausikokousten yhteydessä. Tervetuloa Luksorin ihmeiden äärelle!

Aikaisempia uutisia

Opastus Riihimäen taidemuseossa

Riihimäen taidemuseossa on avautunut pienoisnäyttely Suomen Egyptologisen Seuran esineistöä – Arkipäivän elämää muinaisessa Egyptissä. Seura järjestää jäsenille opastetun tutustumisen näyttelyyn lauantaina 27.5.2023. Näyttelystä kertovat Seuran aiempi puheenjohtaja FT Erja Salmenkivi sekä Seuran sihteeri FM Hanna Sola. Kokoonnumme Riihimäen taidemuseon aulassa klo 14.30. Kulkeminen museolle tapahtuu omatoimisesti (esim. R-juna Helsingistä 13:10). Museo on lupautunut päästämään meidät sisään ilmaiseksi (normaalisti aikuiset 8e, opiskelijat/eläkeläiset 4e ja museokortilla).

Näyttelytila taidemuseossa on pieni, joten pyydämme ilmoittautumista seuran osoitteeseen toimisto@egyptologinenseura.fi. Tarvittaessa jakaudumme kahteen 12-15 hengen ryhmään.

Riihimäen taidemuseo
Temppelikatu 8
11100 Riihimäki

ti–su 10–17
ma suljettu

2022

Tervetuloa opastetulle kierrokselle Kansallismuseon uutuusnäyttelyyn Tutkimusmatkoja muinaiseen Lähi-itään!

Molemmille kierroksille on ilmoittautunut tarpeeksi osallistujia, joten ne järjestetään. Sunnuntain opastukseen mahtuu vielä mukaan, paikkoja voi tiedustella seuran sähköpostiosoitteesta toimisto@egyptologinenseura.fi.

Kansallismuseossa avautuu 19.5.2022 Tutkimusmatkoja muinaiseen Lähi-itään -näyttely, joka esittelee suomalaisten tutkimusmatkailijoiden ja arkeologien työtä muinaisen Lähi-idän alueella. Näyttelyssä on esillä harvoin nähtyjä esineitä Kansallismuseon ja Museoviraston kokoelmista. Mukana on myös Egyptiin liittyvää esineistöä!

Suomen Egyptologinen Seura järjestää seuran jäsenille kaksi opastettua tutustumiskierrosta näyttelyyn. Oppaanamme toimii Joanna Töyräänvuori, joka on muinaisen Lähi-idän tutkimuksen dosentti ja tutkijatohtori Helsingin yliopistossa.

Opastukset järjestetään tiistaina 7.6. klo 16.00 sekä sunnuntaina 12.6. klo 15.00. Kierrokset ovat samansisältöiset ja kumpaankin mahtuu mukaan max. 20 henkeä. Opastuksen kesto on noin 45 min.

Ilmoittaudu täällä olevalla lomakkeella. Viimeinen ilmoittautumispäivä on perjantai 3.6.2022. Opastus järjestetään, jos mukaan ilmoittautuu vähintään 10 henkeä.

Kokoonnumme Kansallismuseon aulassa lipunmyynnin edessä ennen opastusta. Jokainen osallistuja ostaa itse lippunsa Kansallismuseoon (Museokortti käy).

Museon lipputarra on voimassa koko päivän, vaikka poistuisitkin välissä museosta, eli voit halutessasi tutustua samalla lipulla museon muihin näyttelyihin ja pitää esimerkiksi kahvitauon ennen opastusta.

Näyttely on auki 4.9. asti ja, mikäli et pääse seuran kierroksille, museo järjestää opastuksia sunnuntaisin pitkin kesää!

Lisätietoa Tutkimusmatkoja muinaiseen Lähi-itään -näyttelystä: https://www.kansallismuseo.fi/fi/naeyttelyt/tulossa-tutkimusmatkoja-muinaiseen-lahi-itaan

Lämpimästi tervetuloa opastetulle kierrokselle!