Onnea Svante Pääbo

Suomen Egyptologinen Seura onnittelee Nobelin fysiologian tai lääketieteen palkinnon saajaa Svante Pääbota. Pääbon kiinnostus muumioihin heräsi, kun hän 13-vuotiaana matkusti äitinsä kanssa Egyptiin. Opiskeluaikoinaan Upsalassa hän kävi Egyptologian tunneilla ja ystävystyi seuran perustajan Rostislav Holthoerin kanssa. Pääbo erikoistui kuitenkin evoluutio- ja paleogenetiikkaan ja vuonna 1985 hän onnistui eristämään DNAta 2400 vuotta vanhasta muumiosta. Pääbo esitelmöi muumiotutkimuksesta egyptologisen seuran kokouksissa 80-luvulla kahdesti otsikoilla ”Senaste rön i mumieforskning” ja ”Mumiekloning – dess resultat och framtid”. Vuonna 1986 hän toimi asiantuntijana seuran Lääketieteen historian museossa järjestämässä näyttelyssä Muumio herää. Nobelin palkinnon Pääbo sai vielä paljon vanhempien jäänteiden tutkimisesta eli Neandertalinihmisen n. 40 000 vuotta vanhojen DNA-ketjujen löytämisestä.

Svante Pääbo ja Rostislav Holthoer Muumio herää näyttelyn avajaisissa 1986.
Svante Pääbo (toinen vasemmalta) ja Rostislav Holthoer Muumio herää -näyttelyn avajaisissa 1986.