Näyttelyt

Egyptologinen seura on sekä järjestänyt että ollut mukana järjestämässä useita egyptologisia ja muinaisiin korkeakulttuureihin liittyviä näyttelyitä Suomessa.

EGYPTIN LOISTO – VIIMEISET SUURET DYNASTIAT
9.10.2020 – 21.3.2021
Amos Rex, Helsingin Lasipalatsi

Egyptin loistoSuuri muinaisen Egyptin näyttely Helsingin Amos Rexin taidemuseossa. Näyttely on samanaikaisesti kahdessa paikassa: Helsingin Amos Rexissä sekä Tallinnan Kumu-taidemuseossa. Harvinainen kaksiosainen näyttely pohjautuu Italian Torinossa toimivan Museo Egizion kokoelmaan, joka on suurin muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelma Egyptin ulkopuolella. Näyttelyssä on esillä myös Suomen Egyptologisen Seuran kokoelmiin kuuluvia esineitä.

SUOMEN EGYPTOLOGISEN SEURAN 40-VUOTISJUHLANÄYTTELY

Egypti! 40-vuotisjuhlanäyttely FIEgypti! 40-vuotisjuhlanäyttely

15.5.-13.9.2009
Loviisan kaupungin museo

Näyttelykatalogi 40-vNäyttelyluettelon, jonka hinta on 5 euroa, voi tilata seuran osoitteesta toimisto@egyptologinenseura.fi tai Suomen Egyptologinen Seura, Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki. Tilauksessa tulee mainita toivooko luettelon suomen- ruotsin- vai englanninkielisen version. Luettelon hintaan lisätään postituskulut.

KIRJOITUKSEN LUMO

Vanhat kirjoitusjärjestelmät ja kulttuurit kohtasivat toisensa Helsingin yliopiston kirjaston näyttelyssä, jossa oli esillä hieroglyfi-kirjoituksen yhteydessä myös seuran omistamia esineitä. Näyttely oli esillä 18.3. – 31.5.2003.

Niilin varrelta

NIILIN VARRELTA

Seuran 30-vuotisjuhlanäyttely Helsingin yliopiston kirjastossa 12.11.1999-28.1.2000.

MUINAISET KULTTUURIT

Muinaiset kulttuurit oli Tiedekeskus Heurekan järjestämä suurnäyttely, jonka järjestelyissä seura avusti.

Hetki ikuisuudessa

MUINAINEN EGYPTI – HETKI IKUISUUDESTA

Tampereen taidemuseossa 29.8.1993-17.2.1994.

Laajin Pohjoismaissa järjestetty egyptologinen näyttely, joka esitteli yli 4000 esinettä eri eurooppalaisista museoista, mm. Berliinistä, M¸nchenistä, Budapestista, Wienistä ja Tallinnasta. Näyttelyyn tutustui ennätysyleisö, yli 157 000 kävijää.

AATELOITU SONTIAINEN

Skarabeusnäyttely kultasepänliike Tillanderin tiloissa Helsingissä 16.2-1.3.1988.

MUUMIO HERÄÄ

Lääketieteen historian museossa Helsingissä 16.12.1986-11.3.1987.

Muumioiden DNA-tutkimusta esittelevä näyttely yhteistyössä Upsalan yliopiston Egyptologian laitoksen, Helsingin yliopiston Lääketieteen historian laitoksen ja museon sekä Suomen Lääketieteen Historian Seuran kanssa. Näyttely vieraili Kööpenhaminan ja Linköpingin lääketieteellisissä museoissa.

ELÄIMET MUINAISESSA EGYPTISSÄ

Seuran 15-vuotisjuhlanäyttely Kansallis-Osakepankin Kämpin konttorin tiloissa Helsingissä 19.2-6.3.1985.

Esineitä oli suomalaisten kokoelmien lisäksi Upsalan yliopiston Victoria Muséetin kokoelmista. Näyttely vieraili Porvoon museossa 10 päivän ajan.

Egyptin muinaisuudesta kirjaimiimme

EGYPTIN MUINAISUUDESTA KIRJAIMIIMME

Seuran 10-vuotisjuhlanäyttely Kansallis-Osakepankin Kämpin konttorin tiloissa Helsingissä 16-28.10.1979.

Supistettu versio näyttelystä oli esillä Ämmänsaaren kirjastossa Suomussalmella lokakuussa 1980.

EGYPTIN TEMPPELIARKKITEHTUURI

Suomen Rakennustaiteen museossa Helsingissä 1976.

Valokuvaaja Simo Ristan ja Suomen Rakennustaiteen museon kanssa yhteistyönä syntynyt näyttely kiersi eri paikkakunnilla Suomessa ja oli esillä myös Tukholmassa vuodenvaihteessa 1976-1977.

MUINAINEN EGYPTI – TAIDE JA KULTTUURI

Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 14.12.1970 – 7.1.1971.

Näyttely oli ensimmäinen egyptologinen näyttely Suomessa, ja se esitteli Seuran kartoittamia suomalaisia kokoelmia täydennettynä Eremitaasista lainatuilla esineillä. Suomalaisia esineitä oli näytteillä myös Lahdessa 1971 ja Porissa 1973.