Matkat

Luksorin temppeli länsirannalta kuvattuna 16.11.2019. (kuva: Mia Rikala)

Seuralla ei ole tällä hetkellä suunnitelmia tulevista matkoista. Toiveita ja ehdotuksia kiinnostavista matkakohteista saa lähettää hallitukselle joko kirjeitse tai sähköpostilla.

Seuran aiempia matkoja

Seura on perustamisestaan alkaen järjestänyt matkoja Egyptiin ja eri puolille Eurooppaa kohteinaan lähinnä egyptologiset museot ja kokoelmat. Lisäksi prof. Rostislav Holthoerin puheenjohtajakaudella oli tapana järjestää myös lyhyt, päivän, korkeintaan parin kestävä kevätretki, joka saattoi suuntautua hieman vähemmänkin egyptologisesti painottuneisiin kohteisiin kuten Valamon luostariin tai esim. Porvoon ja Loviisan seudun historiallisiin kohteisiin.

8. – 16.11.2019 seura järjesti Egyptiin 50-vuotisjuhlamatkan, joka suuntautui Luksorin alueen nähtävyyksiin. Matkanjohtajana toimi seuran hallituksen jäsen MA, HuK Hanna Sola, joka on kirjoittanut matkasta ”raportin” seuran jäsenlehteen (Kirjuri 1/2020, ss. 9 – 17). Matkalle osallistui myös muita hallituksen jäseniä, jotka yhdessä Hannan kanssa olivat laatineet matkaa varten myös pienen egyptologisen kohde-esittelyvihkosen. Vihkonen ja matkaa varten teetetty turkoosi seuran 50-vuotislogokassi jaettiin kaikille matkalaisille Helsinki-Vantaan lentokentällä. Matkan vastuullisena matkanjärjestäjänä toimi Matka-Agentit ja lennot toteutettiin Turkish Airlinesilla Helsingistä Istanbulin kautta suoraan Luksoriin. Luksorissa majapaikkana oli hotelli Aracan Eatabe Luxor Hotel Niilin rantakadun varrella. Paikallisoppaana matkalla toimi Walid Zekri Toursilta.

Matkan aikana vierailtiin Luksorin itärannalla Karnakin ja Luksorin temppeleissä, Luksorin museossa ja muumiointimuseossa. Luksorin länsirannalla vierailtiin Kuninkaiden ja Kuningatarten laaksossa, Deir el-Bahrin temppelissä, Deir el-Medinassa, Ramosen ylhäisöhaudassa, Ramesseumissa ja Medinet Habun temppelissä. Matkalla pysähdyttiin myös ihailemaan Memnonin kolosseja. Ruokailut Luksorin länsirannalla hoidettiin useimmiten perinteikkäässä ja egyptologienkin suosimassa Marsam Hotellissa. Luksorista tehtiin kokopäiväretket myös Denderan, Edfun ja Abydoksen temppeleihin. Kaikkiaan matkalle osallistui 26 henkeä.

Seuran 50-vuotisjuhlamatkalaiset Denderan temppelin edessä. Puheenjohtaja Erja Salmenkivi pitelee matkaa varten teettyä logollista kassia (kuva: Hanna Sola).

29.1.-1.2.2004 seura järjesti viikonloppumatkan Lontooseen, jossa tutustuttiin British Museumin ja Sir Flinders Petrie -museon kokoelmiin. British Museumissa seuran jäsenet pääsivät myös harvinaiselle yksityiskierrokselle museon varastoihin ja yleisöltä suljettuihin tiloihin, jossa matkalaisia opasti museon intendentti. Matkaan kuului myös kokopäiväretki Oxfordiin, jossa tutustuttiin Ashmolean-museon egyptiläiseen kokoelmaan sekä Griffith-instituuttiin, jonka hienoja kokoelmia (mm. Howard Carterin päiväkirjoja) seuran jäsenille esitteli instituutin johtaja Jaromir Malek. Matkanjohtajana toimi FM Mia Rikala. Seuran jäsen Martti Lehto on kirjoittanut matkasta otsikolla ”Museot sisältä, pubit ulkoa – SES Englannissa 29.1.-1.2.2004”.

Seuran jäseniä Kheopsin pyramidilla egyptologisen kongressin yhteydessä 2000.

Seuran 30-vuotisjuhlamatka suuntautui Siinain niemimaalla sijaitsevaan Katariinan luostariin ja Jordanian Petraan puheenjohtaja prof. Jaakko Frösénin johdolla 29.3.-5.4.1999. 2.-9.1.2001 matkakohteena oli jälleen Egypti ja 22.-25.8.2002 käytiin tutustumassa Upsalan ja Tukholman egyptiläisiin kokoelmiin.

9.-13.5.1998 seura järjesti matkan Berliiniin Erja Salmenkiven johdolla. Matkan pääkohteina olivat Charlottenburgissa sijaitseva Egyptiläinen museo ja egyptin kielen sanakirjaprojekti.

1990-luvun alussa Egyptiin suuntautuneiden matkojen muodoksi vakiintui Niilin risteily. Egyptin poliittisesta tilanteesta riippuen risteilyt toteutettiin välillä ”täyspitkänä” Kairon ja Assuanin välillä, toisinaan erityisesti keski-Egyptissä esiintyneiden levottomuuksien vuoksi lyhyemmissä pätkissä tukikohtana joko Assuan tai Luksor. Risteilyt olivat varsin suosittuja aina vuoteen 1996, jolloin prof. Holthoer vielä johti sairadestaan huolimatta joukon seuran jäseniä tutustumaan Egyptin nähtävyyksiin 2.-17.6.1996.

1970-1980-lukujen taitteessa seuran toistaiseksi ainoa tieteellinen retkikunta suuntautui keski-Egyptissä sijaitsevaan Deir Abu Hennisin kylään ja sen koptilaiseen kauteen sijoittuville muinaisjäänteille. Deir Abu Hennis sijaitsee noin 300 km Kairosta etelään. Se on n. 6000 asukkaan kylä, jossa kaikki ovat kopteja eli Egyptin kristittyjä. Kylän takana olevassa vuorijonossa sijaitsee noin 70 metrin korkeudella kallioluolia, jotka kristityt erakot muuttivat asuinpaikoikseen 300-luvulla jKr. Luolat ovat lähes kilometrin levyisissä kalkkikiviluohoksissa, jotka paljastuivat farao Akhnatonin aikaisiksi (ks tarkemmin esim. Erja Salmenkivi, ”Suomen Egyptologinen Seura 30 vuotta”, Niilin varrelta s. 22-25).

Pian seuran perustamisen jälkeen professori Holthoer sekä joukko rohkeita taiteilijoita ja seuran jäseniä matkasi Sudaniin 17.12.1970-10.1.1971. Prof. Holtoer on julkaissut otteita matkapäiväkirjastaan vuonna 1994 ilmestyneessä Tiedotuslehti X:ssä (”Tuskanmatka 17.12.1970-10.1.1971”, sivut 16-25).